تقریبا تمام درک و فهم ما از دنیا، از طریق حواس ما صورت می گیرد.حواس ما، وسیله پیوند ما به حافطه هستند و می توانند به عواطف ما پیوند بخورند. یک روز روشن بهاری، بوی خاصی دارد، بدین رو تولید کنندگان مختلف سعی می کنند که از این حس تجدید زندگی، بهره برداری کنند.استفاده از حواس پنج گانه به منظور برقراری ارتباط عاطفی مردم با وفاداری و اعتقاد، بسیار خوب جواب داده است.
ما ارزشها، احساسات و عواطف خود را در بانک حافظه ی خود ذخیره می کنیم. انسان حداقل پنج فایل در حافظه خود دارد: تصویری، بویایی، چشایی، صوتی و لامسه. این پنج فایل شامل اطلاعاتی بیش از تصور یک فرد هستند، زیرا این فایل ها مستقیما به عواطف ما مربوط می شوند و بر مبنای آن عمل می کنند. این فایل ها می توانند سریع به جلو حرکت کنند و یا به عقب برگردند و یا دقیقا در همان لحظه ی دلخواه ما متوقف شوند.
برخی از برندها تلاش کردهاند که از برخی حواس نیز برای به یادآوری برند خود در ذهن مخاطبین استفاده کنند.
حس بویایی
زمانی که اولین خودروی نوی خود را خریدید، به یاد دارید؟ خودرو بوی نو بودن داشت. شاید اگر اکنون چشمان خود را ببندید، بتوانید آن بو را تجسم کنید. بسیاری از مردم این رایحه را که بسیار به بوی چرم شبیه است، بهعنوان یکی از لذتبخشترین لحظات خرید خودروی نو میدانند. این بو هم به همان اندازه بدنه درخشان، صندلیهای دست نخورده و تایرهای تمیز، حالت نو بودن را منتقل میکند.
دوست ندارم ناامیدتان کنم، اما چیزی بهعنوان بوی ماشین نو، حداقل به صورت ارگانیک یا طبیعی وجود ندارد. این بو در واقع به صورت مصنوعی ساخته شده و در کپسولهای دربسته نگهداری میشوند. سپس زمانی که خودرو خط تولید را ترک میکند، یک کارگر رایحه را در داخل فضای خودرو اسپری میکند. معمولا این رایحه قبل از آنکه توسط بوی کفشهای کتانی کثیف، مجلههای قدیمی، خشکشویی و لیوان های قهوه جایگزین شود، چیزی حدود شش هفته دوام میآورد.
در صورت تمایل به خواندن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-برندینگ-مشاور برند-مشاور برندسازی
برند و برندسازی از جمله علوم بین رشتهای هستند که دانشمندان مختلف، هر یک با توجه به زمینهی علمی خود، زیرمجموعهای از این دانش را مورد توجه قرار دادهاند. در دنیای امروز بازاریابی و تبلیغات، برندسازی بیش از هر زمانی در گذشته مورد توجه قرار گرفتهاست. اگر بتوانیم از یک نام تجاری یک برند خلق کنیم، سود و فروش ما در آینده تضمین شده است.
این واقعیت باعث شدهاست تا بسیاری از مدیران بازاریابی، برندسازی را در اولویت برنامههای خود قرار داده و به آموختن روشهای ایجاد برند رو بیاورند.
در دنیای کنونی کمپینهای تبلیغاتی زیادی برای معرفی یک کالا و خدمات وجود دارند و مشتریان در این هیاهو سردرگم شده اند. در چنین وضعیتی آن کمپینی قادر است راه خود را به سوی مشتریانش باز کند که بتواند جای خود را در ذهن و روح آنها باز کند.
اوج توجه یک مشتری به یک برند زمانی است که به آن وفادار شود. او زمانی به یک برند وفاداری پیدا خواهد کرد که آن را با گوشت و پوست و روح خود حس کرده و به آن علاقمند شود.
هر روز ممکن است بهشدت تحت فشار حجم ارتباطات از جمله پیامهای تبلیغاتی قرار بگیریم، اما این فشار بیشتر بر دو مسیر متمرکز است: چشم و گوش، یعنی حسهای بینایی و شنوایی. ما به این روش دو بعدی خو کردهایم و دیگر دربارهاش فکر هم نمیکنیم.
تناقض کار در همین جا است. ما بهعنوان انسان، زمانی در اوج فعالیت قرار داریم که همزمان در هر پنج مسیر فعالیت میکنیم (پنج حواس ما)، اما تعداد کمی از آگهیهای تبلیغاتی زحمت به کارگیری سایر حواس انسان غیر از بینایی و شنوایی برای انتقال پیام را به خود میدهند.
آیا میتوانیم یک همافزایی مثبت میان تکتک حواسمان پیدا کنیم؟ آیا غذاهایی با بوی خوب، طعم بهتری هم دارند؟ آیا گوشی با وزن سنگینتر به معنای ابزاری با کیفیت بالاتر است؟ اگر عطر در ظرفی زیبا قرار گرفته باشد، بوی بهتری هم دارد؟ اگر برند علاوه بر جنبههای تصویری و صوتی از حواس بویایی، لامسه و چشایی هم استفاده کند، آیا ارزش بیشتری نخواهد داشت؟
برای خواندن ادمه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-مشاور برند-مشاوره برند-هویت برند
١-هویت برند از منبع اصلی و ریشه شرکت توسعه پیدا می کند اما تصویر برند توسط ادراک بصری مصرف کننده شکل می گیرد
٢-مفهوم پیغام برند در هویت برند به معنای اجزای به هم وابسطه و ممزوج شده می باشد اما پیغام برند در تصویر برند به معنای رمزگشایی شدن اون پیغام از نگاه مصرف کننده است
٣-در واقع مفهوم کلی هویت برند پاسخ این سوال است که " شما واقعاً چه کسی هستید " اما مفهوم جامع تصویر برند به این سوال پاسخ می دهد که " چه درکی از موقعیت بازار در ذهن بیننده متبادر می شود "
٤-هویت برند طبیعتی ماده گرا و یا استراتژیک دارد اما تصویر برند طبیعتی ظاهر گرا و یا تاکتیکی دارد
٥-هویت برند نشان دهنده رغبت شماست ، اما تصویر برند نشان دهنده نگاه دیگران به برند است
٦-هویت برند نماد واقعیت شرکت هاست اما تصویر برند نمادی از ادراک مصرف کننده ( مخاطب ) است
٧-هویت نگاه رو به جلو و آینده دارد اما تصویر نگاهی به گذشته است
٨-هویت برند ماندگار و پایدار است اما تصویر برند سطحی و ظاهریست
٩-هویت فعال و تصویر غیر فعال است
١٠-هویت دلالت بر " کجا باید قرار داشته باشید " دارد و تصویر دلالت بر " شما چه چیزی بدست آورده اید " دارد.
لینک مطلب:
از جمله شاخصهای جهان امروز افزایش و گسترش سریع تبلیغات در جنبههای متنوع و متعدد است.
روزنامهها و مجلات نشریههای رنگین رادیو تلویزیون جزوهها کتابها و ... همگی خواه ناخواه جنبه تبلیغاتی دارند. در این مورد سرمایه گذاری بیشتر میشود. در چنین موقعیتی طبعاً شخص بر خلاف تصورش چندان آزادی انتخاب ندارد و پیوسته در بمباران الاعات قرار دارد از این رو یکی از مسائل مورد بحث روانشناسان مسأله تبلیغات است.
تبلیغات :عملاً به هر گونه کوشش منظم برای اثر گذاری در گرایشهای اجتماعی اطلاق میشود.
یا به گفته بعضیها (هنر ساختن ذهن شخص دیگر) است.برای تبلیغات از روشهایی استفاده میشود که اشخاص را به عمل کردن به شیوههای خا بر می انگیزد تبلیغات از زمانهای بسیار دور و حتی پیش از میلاد در جوامع بشری متداول بوده است و روز به روز گسترده تر و رنگین تر میشود.
تبلیغات عمدتاً با همان روشهای ارتباطی (وسایل ارتباط جمعی) از قبیل روزنامهها مجلات و رادیو تلویزیون و کتابها انجام میگیرد زیرا هر دو روش مشترکی دارند و آن تحت تأثیر قرار دادن رفتار شنونده یا بیننده و یا خواننده است.
رفتار مورد نظر در تبلیغات چنانچه در بالا گفته شد عقاید یا گرایشهای شخصی است از این رو بیشتر با بعد عاطفی رفتار سرو کار دارد. به عبارت دیگر هدف تبلیغات تغییر و حتی تخریب عواطف و عقاید مردم درباره موضوع خاص و تبدیل آنها به عقاید و عواطف مطلوب است. حال باید دید چگونه میتوان این اثر را در دیگران به صورتی که مطلوب ماست ایجاد کرد مخاطبان در مواجه با پیام به چند دسته تقسیم میشوند:
۱-دسته تابع: این دسته پیام را بدون آنکه همراه با استدلال باشد می پذیرند.
۲-دسته مردد: این دسته هنگام دریافت پیام در رد یا قبول آن مردد هستند.
۳-دسته موافقان: این دسته به جهات گوناگون ممکن است با پیامها موافق باشند.
۴- دسته مخالفان: این دسته مهمترین مضرترین در عین حال خطرناک ترین دسته هستند.
۵- دسته بی اعتنا: برخی در هنگام دریافت پیام کاملاً بی اعتنا هستن.
عوامل مؤثر تبلیغات:
معمولا (تقدم) یا (سبقت) در اثر بخشی تبلیغات مهم است. مثلاً در تبلیغات تجاری نخستین آگهی را هر سازمان بدهد موفقیت بیشتری خواهد داشت.(تکرار) متوالی و متناوب نیز تبلیغات را مؤثر می سازد.(ارتباط دادن) موضوع تبلیغات با پدیدههای آشنا برای مردم و نیازهایشان نیز بسیار مؤثر است.
برای خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-مشاوره برند-دکتر شهریار شفیعی
هویت بصری شاید بعد از نام سازمان مهمترین تقطه تماس یک برند با مخاطب باشد،
وسیله ای موثر برای نفوذ در ذهن مخاطب ....
و بالطبع به خاطر این خاصیت از بدو تشکیل سازمان، همه در تکاپویند تا در کنار سایر مسایل حقوقی و مالی و استراتژیک این بخش را نیز به سامانی برساننند، اما دریغ و درد که در گیر ودار تولید و برنامه ریزی مهجورترین و بی اهمیت ترین بخش هویت بصری یک سازمان است که در اکثر مواقع برای رفع تکلیف و الزامات به آن پرداخته می شود.
چرا که همه کارفرمایان دستی به قلم دارند و یا کسی در اطرافشان هست که نرم افزاری بداند و سلیقه ای داشته باشد ....ادامه مطلب