چگونه می توانیم میان برند و محصول تفاوت قائل شویم و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم؟
محصول هر آن چیزی است که ما به بازرا رائه می دهیم تا بتوانیم توجه مخاطب را برای خرید و استفاده جلب کرده و نیاز یا خواسته ای را براورده کنیم.به این ترتیب محصول ممکن است یک کالای فیزیکی (نظیر مواد غذایی،راکت تتیس،یا خودرو)،خدمت (نظیرخدمات بانکی،خدمات هواپیمایییا خدمات شرکت های بیمه )،خرد فروشی یا فروشگاه تخصصی برای عرضه ی کالاهای خاص،فرد(نظیر یک شخصیت سیاسی)،سازمان(مانند گروه های عام المنفعه)،مکان(نظیر یک شهر یا کشور) یا حتی یک ایده(نظیر یک جنبش سیاسی) باشد.محصول می تواند تمامی این مفاهیم گسترده را در برداشت باشد.
به طور کلی می توان پنج سطح مفهومی برای محصول تعریف کرد.
1-سطح مزیتی ذاتی:نیاز بنیانی ایت که مشتری ها با استفاده از محصول یا خدمت آن را ارضا می کنند.
2-سطح عام محصول:کارکرد اصلی محصول که تنها شامل ویژگی هایی می شود که اساسا برای عملکرد محصول لازم هستند و هیچ عامل تمایزی را برای آن ایجاد نمی کنند.
3-سطح مورد انتظار از محصول:مجموعه ای از ویژگی هاست که خریدار به صورت طبیعی انتظار دارد با خرید محصول آن ها
ر ا به دست آورد.
4-سطح برتری محصول:آن دسته از مزیت ها و ویژگی های محصول یا خدمت مرتبط با آن را شامل می شود مکه می تواند موجب تمایز محصول از رقبا شود.
5-سطح ویژگی های بالقوه:شامل تغییرات و پیشرفت هایی است که محصول در آینده می تواند از آن ها بهرمند شود.
برای خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
تفاوت های محصول و برند در چیست؟
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-آموزش برند-مشاور برند-مشاوره برند-مدیریت برند
در کشور ما واژههای بسیاری درحوزه
بازاریابی به اشتباه استفاده میشود و دربرخی موارد شرکتها ومدیران برای
استفاده ازابتداییترین واژهها بامشکل مواجهند. واژههایی مانند برند و
نام تجاری با اینکه از پرکاربردترین واژههای این حوزه هستند، ولی دربرخی
موارد به جای هم در زبان بازاریابی داخل کشور استفاده میشوند.
در خصوص تفاوت برند
و نام تجاری باید گفت که یک برند ترکیبی ازخواص و ویژگیهای ملموس و
ناملموس است که درقالب یک علامت تجاری به بازارمعرفی میشود و اگر به درستی
مدیریت شود، میتواند دارای ارزش و نفوذ باشد.
فرق برند
و نام تجاری مانند فرق یک فرد مشهور و یک چهره جهانی با یک فرد معمولی
جامعه است یا یک کودک تازه به دنیا آمده با یک انسان کامل. نام تجاری تنها
یک نام، تصویر، طرح و...است بدون هیچ حس، وعده، تداعیات و مفهوم دیگراست.
این نام در دفاتر ثبت برای محافظت قانونی توسط یک شرکت یا شخص ثبت میشود
ولی اینکه از آن پس این نام، طرح، لوگو و... چه وعدهای به مصرف کنندگانش
میدهد، چه تداعیاتی در ذهن آن ثبت میکند و... آن را وارد حوزه برند شدن و
برند بودن میکند.
لینک مطلب: تفاوت برند و نام تجاری
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-آموزش برند-مشاوره برند-مشاور برند
برند
Brand و شهرت Reputation بسیار محکم به یکدیگر متصلاند اما مترادف
نیستند. زیرا که در بسیاری از شرکتها در هنگام شروع پروژه مدیریت برند یا
برندینگ، با این مسئله روبرومی شویم و از مدیران میشنویم که پروژه برند را
به پروژه شهرت ونام تجاری برای فهم بهتر نیرویهای انسانی سازمان خود،
ترجمه مینمایند. حتی مدیری درخواست می نمایند که ما نیز از واژه شهرت سازی
بهجای برندسازی استفاده نماییم.
این مورد بسیار عادی است که عموم مردم، برند داشتن را با شهرت داشتن مترادف میدانند.
با توجه به اینکه برند و شهرت هردو از نوع داراییهای نامشهود (ناملموس/
غیر عینی) شرکت هستند، این ناملموس بودن سبب میشود که تفسیر یکسانی از این
دو واژه در ذهن مدیران ایجاد گردد. همچنین موجب شده است تا گرایش و
هدفگذاری مدیران به برندسازی و ایجاد شهرت از یک مسیر واحد برنامهریزی
گردد.
شهرت و برند، هردو از مسیر برقراری ارتباط با مخاطب شکل گرفته و به دنبال بهبود شناخت و درک مخاطب از کالا یا خدمت هستند.
عملکرد برند دارای ماهیت چندگانه و اثری افزاینده دارد. هدف از برند و
عملیات برندسازی، ایجاد اشتیاق و تمایز است. تحریک خریداران به پرداخت وجه
بیشتر برای محصولات و خدمات سازمان بهجای اینکه آن پول را جای دیگر صرف
نمایند. شهرت حاصل جمع کل سوابق کاری سازمان است.
به زبان ریاضی میتوانیم عملکرد برند را به عمل ضرب و شهرت را با عمل جمع تشبیه نماییم.
پس شهرت عبارت است حاصل جمع فعالیتها و اظهارنظرهای گذشته تا امروز
سازمان است. در این حالت برند ساخته میشود که این شهرت به را کسب درآمد و
پول نزدیک نماید. پس یکی از وظیفه مدیریت برند، حفاظت از شهرت سازمان به
منظور حفظ اعتماد و اعتبار است.
برند
نقشی پویا و کنش گرا، اما شهرت نقشی تدافعی دارد. ولی هر دو برای سازمان
ضروری است.هر یک میتواند دچار مشکل شده و آسیب ببینند و آسیب یکی بر دیگری
تأثیر خواهد گذاشت.
برای خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-آموزش برند-مشاوره برند-برندینگ
برندسازی در واقع چیزی است که قبل از هرنوع فعالیت بازاریابی و تبلیغات
باید تعریف شود. نام تجاری شما هیچگونه فشاری به مشتری برای خرید وارد
نمیکند ولی باعث میشود زمانی که مشتری به محصولی مانند محصول شما نیاز دارد
به سمت شما کشیده شود نه شرکت رقیبتان. برند به صراحت به شما نمیگوید که
من را بخرید در واقع چیزی که برند به شما القاء میکند این است که من هستم.
دلیل به وجود آمدن من این است و دقیقا همین عوامل موجود در برند است که باعث میشود شما آن را به دوستان، آشنایان و همسایگانتان معرفی کنید.برندسازی یک حرکت استراتژیک بوده درصورتیکه بازاریابی نوعی تاکتیک است.
مجموعهای ازعوامل مختلف درنهایت به شکلگیری یک برند میانجامد. وعده در
خصوص کیفیت محصول، خدمات پس از فروش، برخورد فروشنده و یا اپراتور مرکز
تماس، بستهبندی، تبلیغات و غیره همگی ازجمله این عوامل هستند.
شما برای آنکه بتوانید برند خوبی را خلق و بزرگ کنید باید به دو جنبه توجه کنید:
۱- جنبه های بصری و دیداری ۲- جنبه نامشهود و هویتی برند در ذهن مشتری
بی توجهی به هر کدام از این دو جنبه بخصوص جنبه هویتی آن ضربات جبران ناپذیری را برای شرکت ها بدنبال دارد.
برای خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-آموزش برند-آموزش برندسازی-مشاور برند-مشاور برندسازی
«هویت» اسم عربی، و به معنای تشخُّص است. همین معنا بین متکلمین
مشهوراست(لغتنامه دهخدا). فلاسفه می گویند «هویت» مشتق از «هُوَ» است.
چنانکه انسانیت هم مشتق از انسان و رجولیَّت مشتق از رجُل است. «هویتِ شیء »
یعنی وجود وشخصیت شیئ (ابن رشد، ص11). و نسفی می گوید: آنچه شیئیت شیئ به
اوست، به اعتبارِتحقق، حقیقت نام نهاده اند وبه اعتبار تشخص«هویت» گویند.
(تفتازانی، ص20).
ابنرشد، فیلسوف بزرگ اسلامی در کتاب «تلخیص
مابعدالطبیعه» می گوید هویت مترادف معناییاست که بر اسم یک موجود
اطلاق میشود و از کلمه«هُو» مشتق شده است همانطوری که واژه
انسانیت از کلمه انسانمشتق گشته است. «هویت» گاهی بر وجودخارجی اطلاق
می گرددو گاهی هم بر ماهیت با تشخُص خارجی اطلاق می گرددکه عبارت است
ازحقیقت جزئی (التهانوی، ج2ص241) وهمین معنا مورد توجه ابن سینا بوده است
زیرا او لفظ «هذاالشمس» راکه شخص واحدوجزئی شمس است، «هویت شمس» گوید (ابن
سینا، ص146). جرجانی در کتاب «التعریفات» هویت را امر عقلانی از حیث
امتیاز شیءاز دیگران میداند.(الجرجانی، ص124) مراد ازامتیاز در اینجا
تفاوت داشتن و تعدد داشتن است.امتیاز دراینجا به معنای برتر بودن نیست.
ابن خلدون عبارتی در کتاب مقدمه خود آورده که: «برای هر شیء طبیعت
خاصی وجود دارد». این ادعا تا حد زیادی توانسته معنی هویت رابه شکل
روشنتری بیان کند.براساس این تعریف نفی خصوصیت شیء به مفهوم
نفی وجودآن شیئ و نفی خودش است. صوفیان و عرفا به مرتبه احدیت حق
تعالی، «هویت»گویندکه اشاره ای به کنه ذات او به اعتبارِاسماء و صفات
خداست.
این نکات مربوط به لفظ «هویت» است اما راجع به معادل لاتین آن
باید اشاره کنیم که معادل این لفظ﴿identity﴾ از واژه لاتین idem به معنى
همانستى، همانى است. در فلسفه یونان باستان هویت به معنای همانستی و همانی
تعریف شده است. مطابق این تعبیر، هرگاه چیزى ﴿مثل سنگ﴾، در شرایط و اوضاع و
احوال گوناگون، همان چیز ﴿سنگ﴾ بماند، بطورى که همواره به عنوان همان
﴿سنگ﴾ قابل تشخیص باشد، آنگاه داراى هویت ﴿سنگ﴾ است. این را اصل همانستی می
گویند.
مطابق اصل همانستى در مثال ﴿سنگ، سنگ است﴾، مفهوم سنگ در
جریانهای مختلف فکرى و تغییرات متعدد پیرامونی، داراى نقش ثابت و پابرجایى
است. این اصل به این معناست که تمام موجودات داراى اندازه اى از تداوم و
پایدارى وجودى هستند که می توان آنها را شناسایی کرد وتجربه انسانى ما تنها
به دلیل همین اصل همانستى تحقق پذیر و شدنى است، چرا که اگر دنیاى وجود
بدون قانون و ثبات نسبى بود، امکان دسترسى به هیچ دانشى براى مانبود.
برای خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-آموزش برند-مشاوره برند-مشاوره برندسازی