«هویت» اسم عربی، و به معنای تشخُّص است. همین معنا بین متکلمین
مشهوراست(لغتنامه دهخدا). فلاسفه می گویند «هویت» مشتق از «هُوَ» است.
چنانکه انسانیت هم مشتق از انسان و رجولیَّت مشتق از رجُل است. «هویتِ شیء »
یعنی وجود وشخصیت شیئ (ابن رشد، ص11). و نسفی می گوید: آنچه شیئیت شیئ به
اوست، به اعتبارِتحقق، حقیقت نام نهاده اند وبه اعتبار تشخص«هویت» گویند.
(تفتازانی، ص20).
ابنرشد، فیلسوف بزرگ اسلامی در کتاب «تلخیص
مابعدالطبیعه» می گوید هویت مترادف معناییاست که بر اسم یک موجود
اطلاق میشود و از کلمه«هُو» مشتق شده است همانطوری که واژه
انسانیت از کلمه انسانمشتق گشته است. «هویت» گاهی بر وجودخارجی اطلاق
می گرددو گاهی هم بر ماهیت با تشخُص خارجی اطلاق می گرددکه عبارت است
ازحقیقت جزئی (التهانوی، ج2ص241) وهمین معنا مورد توجه ابن سینا بوده است
زیرا او لفظ «هذاالشمس» راکه شخص واحدوجزئی شمس است، «هویت شمس» گوید (ابن
سینا، ص146). جرجانی در کتاب «التعریفات» هویت را امر عقلانی از حیث
امتیاز شیءاز دیگران میداند.(الجرجانی، ص124) مراد ازامتیاز در اینجا
تفاوت داشتن و تعدد داشتن است.امتیاز دراینجا به معنای برتر بودن نیست.
ابن خلدون عبارتی در کتاب مقدمه خود آورده که: «برای هر شیء طبیعت
خاصی وجود دارد». این ادعا تا حد زیادی توانسته معنی هویت رابه شکل
روشنتری بیان کند.براساس این تعریف نفی خصوصیت شیء به مفهوم
نفی وجودآن شیئ و نفی خودش است. صوفیان و عرفا به مرتبه احدیت حق
تعالی، «هویت»گویندکه اشاره ای به کنه ذات او به اعتبارِاسماء و صفات
خداست.
این نکات مربوط به لفظ «هویت» است اما راجع به معادل لاتین آن
باید اشاره کنیم که معادل این لفظ﴿identity﴾ از واژه لاتین idem به معنى
همانستى، همانى است. در فلسفه یونان باستان هویت به معنای همانستی و همانی
تعریف شده است. مطابق این تعبیر، هرگاه چیزى ﴿مثل سنگ﴾، در شرایط و اوضاع و
احوال گوناگون، همان چیز ﴿سنگ﴾ بماند، بطورى که همواره به عنوان همان
﴿سنگ﴾ قابل تشخیص باشد، آنگاه داراى هویت ﴿سنگ﴾ است. این را اصل همانستی می
گویند.
مطابق اصل همانستى در مثال ﴿سنگ، سنگ است﴾، مفهوم سنگ در
جریانهای مختلف فکرى و تغییرات متعدد پیرامونی، داراى نقش ثابت و پابرجایى
است. این اصل به این معناست که تمام موجودات داراى اندازه اى از تداوم و
پایدارى وجودى هستند که می توان آنها را شناسایی کرد وتجربه انسانى ما تنها
به دلیل همین اصل همانستى تحقق پذیر و شدنى است، چرا که اگر دنیاى وجود
بدون قانون و ثبات نسبى بود، امکان دسترسى به هیچ دانشى براى مانبود.
برای خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-آموزش برند-مشاوره برند-مشاوره برندسازی