امروزه، رقابت شدید و تغییرات فناوری، فشار روزافزونی بر سازمانها و شیوههای متنوع آنها در افزایش بهره وری پدید آورده و این درست همان چیزی است که موجب شده در محیط رقابت، شایستگی اهمیت یابد.
ابزار «شایستگی محوری» یا competency core یکی از مجموعه ابزارهایی است که مطابق آخرین بررسی انجام شده به عنوان ابزاری پرکاربرد و با بیشترین رضایت برای سازمان ها معرفی شده است. نگاهی به وضعیت رضایت و میزان استفاده از این ابزار طی سال گذشته نشان می دهد که 80 درصد سازمان های استفاده کننده، از این ابزار رضایت داشته اند.
"بر
اساس واژه نامه TFPL، Core competence مجموعه ای از مهارتهاِ، تجربیات و
خصوصیات است که افراد یا شرکتها واجد آن هستند و نقش کلیدی در موفقیت آنها
دارد. "
شایستگی محوری به عنوان ابزاری برای ایجاد تمایز درکسبوکار
معرفی می گردد. این ابزار برای اولین بار توسط C.K.Prahalad و Gary Hamel
معرفی شده است.به نظر آنها شایستگی محوری عاملی ویژه برای هر کسب و کار
است که سازمان و کارکنان بر اساس آن فعالیت میکنند.
به عبارت دیگر شایستگی محوری مجموعهای از مهارتهای ویژه است که یک شرکت
یا سازمان را قادر میسازد محصولات یا خدماتی منحصربهفرد به مشتریان ارائه
دهد و با استفاده از هماهنگی تولید، تنوع مهارتها و یکپارچگی
تکنولوژیهای متعدد ضمن ایجاد امکان یادگیری سازمانی،منجر به ایجاد مزیت
رقابتی برای سازمان میشود. این بدان معناست که استفاده از این ابزار به
سازمانها اجازه میدهد تا با سرمایهگذاری بر نقاط قوت خود تمایزی قابل
توجه نسبت به رقبا ایجاد کنند و یکپارچگی در استراتژی سراسر سازمان داشته
باشند.
یک core competence وقتی معنی دار است که :
1.امکان دسترسی به بازارهای جدید را فراهم کند.
2.جوابگوی نیازهای خاص مشتریان باشد.
3.تقلید آن برای رقبا مشکل باشد.
برای خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-آموزش برند-مشاور برند-مشاوره برندسازی