اندیشمندان از معنای ارزش ویژه برند برداشت های گوناگونی داشته اند . برخی آن را ارزش افزوده نام به محصول، وفاداری به برند، شناخت برند، آگاهی از برند، کیفیت ادراک شده، مطلوبیت افزوده شده، تغییرات رفتاری ناشی از شناخت برند و... تعریف کرده اند. برخی از اندیشمندان، کاربرد واژه ارزش ویژه برند را به مفهوم ارزیابی مفاهیم ذهنی مشتریان منحصر کرده اند. در حالی که برخی دیگر، آن را مفاهیم رفتاری می دانند. به عبارت دیگر، در متون بازاریابی، ارزش ویژه برند به دو دسته طبقه بندی می شود: آنهایی که شامل ادراکات مشتری است (همچون آگاهی از برند ، و کیفیت ادراک شده وآنهایی که شامل رفتار مشتری است( همچون وفاداری به برند و ... ) (شمس، 1386) بسیاری از اندیشمندان بیان می کنند که ارزش ویژه ی برند ، دربرگیرنده ی عواملی چون آگاهی از برند، میزان وفاداری مشتریان به برند، کیفیت تصور شده، نشان و علامت ثبت شده است. بقیه ی عوامل به توانایی برند و متمایز ساختن خود از دیگر رقبا اشاره دارد. البته حائز اهمییت است که ریشه ی تمام فعالیت ها شناخت مصرف کنندگان از برند است. به عبارت دیگر شناخت مصرف کنندگان نسبت به یک برند باعث ایجاد پاسخ های متفاوت به فعالیت های بازاریابی در مورد برند می گردد. تعریف رسمی مارکتینگ ساینس از ارزش ویژه ی برند عبارت است از مجموعه ای از مفاهیم و رفتار های مرتبط با مشتریان، اعضای کانال و شرکت که به برند توانایی سودآوری بیش تری را می دهد و این در حالی است که بدون این برند این سود آوری ممکن نخواهد بود. ارزش ویژه ی برند، با معانی بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است. برای روشن کردن این موضوع، بایستی بین سه سطح ارزش، تفاوت قائل شد (لیندرمن، 2003)
در صورت تمایل به خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-برندینگ-آموزش برندسازی-مشاوره برند-